Skip to main content

Múzeumos vasárnap

Vasárnap ellátogattunk a Museum of Londonba, illetve a Geffrye múzeumba. Ez utóbbi mutatja be hogyan változott az idők során az angol házak belseje, korhű berendezéssel ellátott szobákon keresztül az 1600-as évektől kezdve napjainkig. A szobákhoz tartozott leírás is persze, illetve egy olyan rész, amelyben leírták, hogy mit csinálhattak éppen akkor a lakók, így elég jól hozzá lehetett képzelni azokat a bizonyos jeleneteket. Érdemes szerintem elmenni. :) A múzeum Hoxtonban található, de túl sok időt nem vesz igénybe. A Museum of Londonnal kezdtük, így onnan sétáltunk a második helyszínre. Nincs messze szerintem, vétek tömegközlekedni. Közben csomó tök jó kajáldát láttam, amit szívesen kipróbálnék. Főleg ázsiai... :)

Tehát a Museum of Londonban nagyjából 2 és fél órát töltöttünk, nagyon jó volt! Főleg a második fele tetszett. A múzeum (értelemszerűen) London történetét mutatja be az őskortól kezdve a jelenkorig. Közben van mindenféle interaktív cucc. Az egyikből tudtam meg például, hogy a húsos pitéket, ha jól emlékszem vallási okokból csütörtökön, pénteken és szombaton nem lehetett fogyasztani. Vagy, hogy már a középkorban is létezett take-away hotdogos. :D

Ami a legjobban tetszett és megragadott, az a pestises rész, a nagy londoni tűzvész és London bombázása a II. világháború során. Mindegyikhez tartozott videó is. Elég hatásos volt!

# A fekete halál 1347-ben jelent meg először Angliában és 1348 őszén érte el Londont (miután végigsöpört egész Európán). A következő 18 hónap során a pestis a város teljes lakosságának felét pusztította el, mintegy 40.000 embert. A fekete halál ezután még sokszor visszatért a szigetországba, az utolsó nagy kitörésig (the Great Plague - 1665. - egyébként az utolsó esetet 1679-ben írták le). Így 1563-ban, amikor is London lakosságának 24%-a lett oda.


Az első intézkedéséket a kór terjedésének megakadályozása érdekében 1518-ban hozták. Szalmabálát kellett helyezni a fertőzött ház elé, 40 napon át. A fertőzött házak lakóinak fehér botot kellett magukkal hordaniuk, ha elhagyták otthonukat, ezzel jelezve a többieknek, hogy maradjanak távol tőlük. A következő évek során még több intézkedést hoztak. Úgy mint keresztet tenni az ajtóra vagy hogy a halottakat csak éjjel szabadott elhamvasztani és közben 45 percen át egy haranggal kellett kalimpálni, ezzel jelezve, hogy fontos betartani az intézkedéseket.

Az utolsó nagy pestisjárvány 1665 februárjában tört ki, és mintegy 7 hónap alatt 100.000 londonival végzett. Az áldozatokat házaikba zárták, a színházat és pl. a focit beszüntették, hogy megakadályozzák a kór terjedését. London annyira elcsendesült, hogy minden nap vasárnapként hatott, a fű elkezdett nőni az utcákon. A járvány elég rossz hatással volt a kereskedelemre, ezért rengetegen kényszerültek ételért vagy pénzért koldulni.
Amikor a járványnak vége lett, London lakossága meglepően gyorsan nőni kezdett. Az emberek visszatértek a városba, illetve újak költöztek ide, hogy átvegyék a megüresedett munkahelyeket. Hirtelen növekedés következett be a születések és házasságok számában is.

# A Nagy londoni tűzvész 1666. szeptember 2-án, a Pudding Lane-en tört ki, Thomas Farriner pékségében, hajnali 1 órakor. A tűz ezután könnyű szerrel terjedt tovább, mivel a hosszú és meleg nyár után meglehetősen száraz volt a város. Egészen 5 napig égett London, elpusztítva 13.200 lakóházat, 87 templomot (109-ből). Ebből összesen 51 templomot és 9000 lakóházat építettek újjá. Az építkezések mintegy 50 évig tartottak. A megégett St. Paul katedrálist csak 1711-ig sikerült rendbe hozni pl. A hivatalos feljegyzések szerint a tűzvész 10 halálos áldozatot szedett, de valószínűleg ennél azért több lehetett...


# London bombázása, vagyis a Blitz 1940. szeptember 7-ével kezdődött meg, amikor is 57 napon át folyamatos bomba támadások érték Londont. A lakosok próbáltak menedék keresni, ahol csak tudtak. Mintegy 177.000 ember húzódott a földalatti állomásokra. A legpusztítóbb támadás során 450 ember vesztette életét, amikor egy iskolát ért a bomba, melyet menedékként tartottak fent. A Blitz 1941. május 11-én ért véget.

Comments

Popular posts from this blog

Új fejezet

Egy hónapja életem új fejezetét élem, már nem au pairként. Bővebben az új blogomban olvashatsz beszámolókat: https://anewbeginningbyn.wordpress.com/ Niki
"After all this time?" "Always."

Amikor a csillagok együtt állnak...

Az előző bejegyzésem ott fejeztem be, hogy talán felvesznek a Vöröskereszthez. No, végül is július 15-én fel is vettek. Az azt megelőző időszakban viszont eléggé rottyon voltam. Áprilistól július közepéig tehát csak lógtam a levegőben. Borzasztó volt az a három és fél hónap: nagy volt a bizonytalanság, alig találtam munkát, nem tudtam mi lesz, szóval elég stresszes volt, mert koránt sem volt olyan zökkenőmentes visszarázódni a hazai életbe, mint gondoltam. Sokat tépelődtem, hogy megérte-e visszajönni, nem kellett volna mégis csak kitartóbbnak lennem és Londonban maradni, minek jöttem egyáltalán haza stb. Aztán nyilván, amikor megkaptam a munkát fellélegeztem kicsit, elindult végre az itteni életem. Jó volt újra közösségben lenni és kezdetben a munka is nagyon tetszett, jól éreztem magam. :)  Aztán kb. két hónap elteltével kezdtek előjönni a problémák és rájöttem, hogy ez mégsem az, amit hosszú távon csinálni szeretnék, sőt lépni kell minél előbb. Úgyhogy itt megint jött egy ke